Wie liggen er vaak dwars bij transformaties en wat doe je eraan?

De uitdrukking 'Wie een hond wil slaan, vindt altijd wel een stok' gaat helaas ook op voor het belangrijkste zakelijke doel van het afgelopen decennium: digitale transformatie. Transformatieprojecten kunnen namelijk op veel manieren verkeerd aflopen, waardoor er veel tijd en geld verloren gaat. Wereldwijd wordt de faalkans geschat op maar liefst 70 tot 85%.

Image holder

Maar wees gerust: mits op de juiste manier aangepakt, blijft transformatie een nobel doel. De beloningen van succesvolle transformatie-initiatieven blijven hetzelfde: efficiëntie, innovatie, flexibiliteit, snelheid, kostenbesparing en klantbeleving.

We moeten dus zien te voorkomen dat de gebruikelijke dwarsliggers hun staart roeren wanneer organisaties de moed hebben om digitale veranderingen te realiseren. En nadat we je hebben uitgelegd wie deze dwarsliggers zijn, vertellen we hoe je van jouw transformatie een succes maakt.

Hoe zijn we hier eigenlijk beland?

Laten we eerst eens kijken hoe deze situatie is ontstaan en waarom sommige leidinggevenden in het bedrijfsleven nerveus worden van digitale transformatie.

De realiteit is dat transformaties complex zijn en een zorgvuldige planning en flexibele aanpak vereisen. Het hele bedrijf, van medewerkers tot management, moet erachter staan. Jouw IT-team en andere teams moeten met elkaar samenwerken. Daarnaast heb je de technologische expertise en kennis van een ervaren partner nodig die weet wat hij doet.

Bij veel bedrijven ontbreken echter één of meerdere van de genoemde elementen in hun transformatieprojecten. Zo hebben zelfs gerenommeerde internationale merken te maken gehad met mislukte transformatieprocessen die hen honderden miljoenen euro's hebben gekost en die hebben geleid tot financiële schade, een kelderende aandelenkoers en ontevreden klanten.

Transformaties mislukken om allerlei redenen. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen die op misleidende wijze zijn verkocht, technische mankementen, zakelijke voordelen die nooit worden verwezenlijkt, projecten die vertraging oplopen, onervaren of inefficiënt opererende IT-partners en problemen met de bruikbaarheid.

En om het nog erger te maken, zijn er binnen bedrijven vaak ook nog mensen die dwarsliggen. Maar om eens een ander gezegde uit de kast te trekken: een gewaarschuwd man telt voor twee. Wees op je hoede voor spelbrekers in het transformatieproces. Hieronder noemen we een paar van deze types. Zonder hen is de kans een stuk groter dat je volgende transformatieproject succesvol verloopt.

Welke dwarsliggers ben je liever kwijt dan rijk?

De Feodalist

Dit zijn afdelingen binnen het bedrijf die zijn verwikkeld in een loopgravenoorlog die de transformatie belemmert. Ze bakenen hun territorium af met barrières en bouwen elk hun eigen kastelen om hun macht te behouden. Een bepaalde afdeling zegt bijvoorbeeld: "We hebben betere systemen nodig." Waarop IT antwoordt: "Dat past niet binnen ons budget." Waarna Operations zich in het gesprek mengt: "Dat is niet onze verantwoordelijkheid." Het resultaat is een patstelling en het transformatieproces stagneert.

De Vergaderaar

In dit geval wordt de transformatie al in de beginfase de nek omgedraaid door eindeloze planningen en vergaderingen over vergaderingen. Natuurlijk is een goede voorbereiding en het kiezen van de juiste strategie van belang, maar deze zaken zijn tijdrovend, leiden tot meer bureaucratie en zorgen ervoor dat teams gedemotiveerd raken. Voorkom dus eindeloze stuurgroepvergaderingen, lange discussies over nieuwe projectideeën en het opstellen van rapporten over de uitvoering van deze nieuwe ideeën. O, en verspil ook geen tijd aan het uitwerken van nieuwe ideeën voordat ze überhaupt van de grond zijn gekomen.

De Solist

De volgende persoon die de transformatie belemmert, is de solist: een enthousiast individu – bijvoorbeeld van de IT-afdeling – met een geweldig idee, dat in zijn eentje aan het brainstormen is. Hij weet de andere afdelingen, zoals HR, Marketing, Operations en Klantenservice, er echter niet bij te betrekken vanwege een gebrek aan interesse of samenwerking. De transformatie blijft dus in het hoofd van de Solist zitten en dat is verschrikkelijk jammer.

De Nostalgicus

Deze persoon (of teammentaliteit) weerhoudt jou ervan te profiteren van al die prachtige beloften over transformatie. Hij zit vastgeroest in risicomijdende, beproefde processen, methodieken en technologieën die in werkelijkheid allang verouderd en totaal niet flexibel zijn. DevSecOps? Nooit van gehoord.

De Valse Profeet

Veel bedrijven zijn al in deze val gelopen. Deze dwarsligger komt vaak in de gedaante van een groot adviesbureau met een bepaalde visie. De Valse profeet belooft een paradijselijke toestand die je binnen een x-aantal jaren zult bereiken, maar kan de route ernaartoe niet uitleggen.

De Kloon

Tot slot de Kloon. Dit is iemand binnen je organisatie of een IT-partner die jou wijsmaakt dat digitale transformatie eigenlijk een standaardklusje is. Je kunt gewoon de tools gebruiken die je al hebt en daar voeg je 'agile' aan toe. Uit ervaring weten we echter dat geen twee transformaties hetzelfde zijn. De Kloon is dus een verspilling van tijd en geld.

Een gezonde transformatie

Nu je de dwarsliggers hebt opgeruimd, kun je gaan experimenteren en begint de pret pas echt. Het team van deskundige softwareontwikkelaars, testers en UX-ontwerpers van Worth beseft dat elke transformatie uniek is. Voor het welslagen van projecten is creativiteit en flexibiliteit nodig. Als klant moet je bereid zijn om het traject te starten. Vervolgens ontdek je door middel van testen wat er wel en niet werkt en van daaruit itereer je verder. Innovatie wordt zo steeds belangrijker en verder uitgebreid.

Wij hebben transformatieprojecten uitgevoerd voor toonaangevende bedrijven over de hele wereld en daar hebben we van geleerd dat transformaties iteratief moeten worden aangepakt. Een grote verandering in één keer werkt niet. Mislukkingen zijn niet erg, mits het binnen de perken blijft en fouten worden gecorrigeerd, zodat niet het hele programma om zeep wordt geholpen. Fouten maken is geen schande, als je er maar van leert, je heroriënteert en vervolgens verder gaat.

Grote transformaties zijn geen nieuws meer. Boek je succes met kleine projecten, schaal dan op en zet grotere successen neer. Denk groot, maar begin altijd klein.

Wat is uw situatie?

Laten we contact opnemen en onderzoeken hoe we jouw initiatief succesvoller kunnen maken. Wat beschrijft jouw situatie het beste?